De pandemie heeft niet alleen de digitale transformatie versneld, maar ons ook bewuster gemaakt van crises die nog gaan komen als gevolg van uitbuiting van de aarde. Duurzaam ondernemen is geen ambitie meer, maar een bittere noodzaak. Niet in de laatste plaats voor de maakindustrie.

“Klanten vragen om duurzamere producten en verpakkingsmateriaal. Fabrikanten zijn zich er dan ook van bewust dat een datagestuurde aanpak geen overbodige luxe is,” zegt Erik ten Bruggencate, regional vice president Nederland bij Tableau, de leverancier van oplossingen voor datavisualisatie.

“Maar liefst 10 procent van alles wat we wereldwijd produceren gaat verloren door inefficiënte processen en verspilling. Het analyseren van data over de opbrengsten, uptime en levertijden kan bijdragen aan zakelijke beslissingen die de productieprocessen helpen stroomlijnen.”

Bekend probleem

Binnen de industriële sector is er over het algemeen sprake van een verscheidenheid aan datapunten. Denk aan HR-processen, logistieke stromen, kapitaalinvesteringen of de veranderende eisen van de klanten. Wil je een totaalbeeld krijgen van wat er nodig is in je organisatie en wat er nog moet gebeuren, dan wil je de juiste data goed kunnen interpreteren.

“Eindigt data in verschillende silo’s die niet voor iedereen binnen het bedrijf zichtbaar is, dan heb je een belangrijk probleem. Je wilt juist dat data beschikbaar is voor medewerkers en hen zo te trainen om de gegevens juist te gebruiken. Zo krijg je sneller inzicht in waar de uitdagingen liggen. Beslissingen kunnen direct genomen worden, in plaats van eerst de data uren- of dagenlang te moeten doorgronden. Als data-analyse centraal staat, helpt dat de organisatie enorm vooruit.”

Relevante data identificeren

“Uiteraard zien duurzaamheidsdoelstellingen en winstgevendheid er voor ieder bedrijf weer anders uit”, aldus ten Bruggencate.

“Bedrijven die beschikbare data analyseren, zien hun winstgevendheid fors verbeteren – zo zien we in de praktijk. Maar om dat mogelijk te maken moet je goed naar je organisatie kijken en je maatstaven terugbrengen tot de meest bedrijfskritische aspecten. In de regel is het beter om een handvol relevante datapunten te analyseren, dan een groot aantal.”

Veel fabrikanten beschikken over de informatie die ze nodig hebben om duurzamer te ondernemen. Ze weten alleen niet hoe ze die data precies moeten samenbrengen en benutten om relevante inzichten op te doen en gefundeerde beslissingen te nemen. Tableau helpt zijn klanten om data te visualiseren en accuraat in te zetten. Dit stelt hen in staat om inefficiëntie binnen het productieprocessen in kaart te brengen, de kosten terug te dringen en te voldoen aan de eisen rond CO2-reductie.

Tableau

Een platform voor verandering

Tableau, een dochteronderneming van Salesforce, wil bijdragen aan een duurzamer bedrijfsleven. Dat geldt zowel voor zijn zakelijke klanten als de eigen organisatie. Salesforce vindt dat zijn eigen bedrijven zich moeten richten op het verbeteren van de wereld en wil als platform voor verandering dienen.

“We bouwen op diverse manieren aan een duurzame toekomst met een lage CO2-uitstoot. Zo laten we onze wereldwijde activiteiten volledig op hernieuwbare energie draaien. Ook helpen we andere bedrijven om CO2-neutraal te worden en certificeren innovatieve, groene gebouwen. We weten dat er op dit gebied een hoofdrol voor bedrijven is weggelegd, en nemen nooit genoegen met de status quo”, aldus ten Bruggencate. Meer weten over wat Tableau voor jouw organisatie kan betekenen? Klik hier.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tableau.